Att inte vara helsvensk.

Med tanke på nationaldagen och allt.. Nä men det slog mig bara idag. I mellan och högstadiet kändes det som att det var en dålig sak att ha utländsk bakgrund. Skämdes för att min ena släkt inte bor i Sverige och för att det delvis pratas grekiska hemma hos pappa. Ville inte använda mitt grekiska efternamn Syraka, bara Ekström. Varför? Har fått höra hela min tonårstid att det är coolt att jag kan fler språk än svenska och har förmånen att åka utomlands varje sommar. Och nuförtiden kan jag inte göra mer än att hålla med. Det är två kulturer, två språk, två olika länder. Och jag är en blandning. Lite av varje lixom.
 
Jag kan verkligen inte förstå mig på människor som ska särbehandla folk. Svensk eller inte, alla är ju människor. Det är en stor jord och klart alla inte kan prata svenska eller ha blont hår. Skulle 9 miljoner av världens 7 miljarder vara bättre än alla andra? Knappast haha. Nu blev det lite utdraget, är trött och har mycket i huvet, behövde bara dela med mig lite!
 

Kommentarer
Postat av: husvagnskörkort

THATS THE SPIRIT!

2012-06-07 @ 18:00:43

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0