Att fota i raw-format

 
Jag vet inte hur många gånger jag har läst att man får ut mest av sina bilder genom att fota i Raw-format men ändå fortsatt fota i jpeg haha. Samma dag som jag började på Fotoskolan bytte jag inställningar i kameran och sedan dess har jag fotat i Raw. Dels för att jag nu redigerar i Photoshop och dels för att man verkligen kan få ut så mycket mer information i sina bilder. Jpeg-filen bestämmer själv vilka färger den tycker att bilden borde få medans en Raw-fil blir ganska tråkig men sparar all information som man sedan kan hämta tillbaka och ändra på i Photoshop!

Jag har börjat lära mig mer och mer i PS men det är så mycket man kan göra så det enklaste är verkligen att titta på onlinekurser och youtube. Vi går igenom mycket på våra lektioner i skolan och jag lär mig något nytt varje dag verkligen. Mitt enda problem just nu är att mina bilder blir lite,lite brusiga på bloggen trots att jag ändrar pixel-storlek och fixar, får se om jag lyckas få ihop det snart!

Kommentarer
Postat av: Dixi Wonderland

Jag fotar alltid i raw! Blir så enormt stor skillnad på bilderna och man kan göra så mycket mer när de kommer till redigering :)

2015-10-19 @ 20:13:59
URL: http://dixiwonderland.com/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0